تاثیرات رنگ ها در طراحی کاتالوگ دیجیتال و جذب مخاطب

تاثیرات رنگ ها در طراحی کاتالوگ دیجیتال و جذب مخاطب


رنگ ها و کاتالوگ ها

طرح‌های رنگی اغلب برای تأکید بر جنبه‌های خاص یک طرح یا برای برانگیختن حالت یا احساس دلخواه در بیننده استفاده می‌شوند. طراحان از رنگ به صورت انتخابی برای ایجاد هماهنگی، تعادل و ثبات استفاده می کنند. رنگ یکی از قدرتمندترین عناصر بازاریابی و طراحی است، زیرا مستقیماً با مسیرهای عصبی مرتبط است که احساسات، حافظه و حتی انواع خاصی از رفتار را برمی انگیزد. ، طبق تحقیقات 90 درصد از مصرف کنندگان در مورد یک تجارت، محصول یا نام تجاری فقط بر اساس رنگ قضاوت می کنند. تحقیقات اخیر نشان می دهد که مصرف کنندگان حتی ممکن است شخصاً نسبت به رنگ های خاص نسبت به رنگ های دیگر تعصب نداشته باشند. واکنش آنها به رنگ ممکن است از نظر بیولوژیکی مستعد باشد.

بیویل کانوی، عصب شناس، معتقد است که انسان ها ممکن است برای ترجیح دادن رنگ های خاصی طراحی شده باشند. تصمیمات رنگی که برای کمپین‌های بازاریابی مستقیم می‌گیرید ممکن است تأثیر بیشتری از آنچه قبلاً تصور می‌شد بر مصرف‌کنندگان داشته باشد.

اجازه دهید واژگان رنگی با مخاطبان شما صحبت کند :

مانند زبان عشق، رنگ ها واژگان غیرکلامی خود را دارند. این به این دلیل است که ما رنگ های خاصی را با افکار و احساسات مربوطه مرتبط می کنیم. ما اغلب آبی را با آب مرتبط می‌دانیم. یا قرمز از عصبانیت. ارتباط آبی با آب یک ارتباط طبیعی نامیده می شود. قرمز با عصبانیت یک ارتباط روانی است. انجمن فرهنگی آخرین راهی است که مردم از طریق آن رنگ را تفسیر می کنند. تعیین آن کمی سخت تر است زیرا خود فرهنگ همیشه در حال تغییر است. به عنوان مثال، صورتی با آگاهی از سرطان سینه یا نارنجی با هالووین است. هویت های برند قوی از یک رنگ برای استفاده استراتژیک از یک ارتباط طبیعی یا روانی استفاده می کنند. بیش از نیمی (51٪) از آرم های شرکت Fortune 500 شامل رنگ آبی به هر شکلی است.

دو رنگ بهتر از سه یا بیشتر است : 

اگر تا به حال در فرآیند برندسازی سفر کرده باشید، به یاد خواهید داشت که انتخاب رنگ برای برند شما می تواند بسیار دشوار باشد، زیرا تعداد بسیار زیادی وجود دارد. شما می توانید به رنگ ها مانند یک دستور غذا فکر کنید. خیلی زیاد است، و شما ترکیب عجیبی از طعم‌ها را دریافت می‌کنید که برخلاف مکمل یکدیگر، با یکدیگر تضاد دارند. بنابراین وقتی صحبت از رنگ می شود، کمتر بیشتر است. بیش از 80 درصد از شرکت های Fortune 500 دارای دو یا کمتر رنگ در لوگوی خود هستند. این به این دلیل است که رنگ‌ها از نظر روان‌شناختی افزودنی نیستند. به عبارت دیگر، فقط به این دلیل که هر رنگ واکنش روانی خود را برمی انگیزد، به این معنی نیست که پرتاب رنگ های زیاد روی یک صفحه مفید خواهد بود. رنگ های زیاد باعث سردرگمی می شود. مصرف کنندگان کمتر احتمال دارد که یک پست مستقیم را که حواس پرتی و بلند است را به خاطر بسپارند.

از رنگ های برند در ایمیل مستقیم خود استفاده کنید : 

اگر هدف شما افزایش شناخت، آگاهی و یادآوری است، ممکن است بخواهید از رنگ های برند شرکت خود در کمپین های پست مستقیم خود استفاده کنید. در اینجا شخصیت شرکت شما وارد عمل می شود. برای مثال، اگر شرکت شما می‌خواهد اعتبار، جسارت یا هیجان را به شما منتقل کند، می‌توانید از رنگ قرمز در سرفصل‌ها یا کپی دعوت به اقدام مطالب خود استفاده کنید. قرمز به دلیل تاثیر زیاد آن یک رنگ قدرتمند است. ارتباط قرمز با فوریت یادآوری قوی‌تری ایجاد می‌کند – آیا کسی هرگز برند قرمز Target را فراموش می‌کند؟ برای مواد چاپی، یک رنگ را انتخاب کنید که ظاهر می شود یا دو رنگ مکمل را در رنگ انتخاب کنید. هر چیزی که انتخاب می‌کنید، مطمئن باشید که نماینده هدف شرکت شما و احساساتی است که می‌خواهد برانگیزد.

تئوری رنگ در طراحی کاتالوگ دیجیتال : 

چیزهای کمی در طراحی وجود دارند که مهمتر از رنگ هستند. رنگ می تواند بدون استفاده از کلمات واکنش ها، احساسات یا حتی عمل را برانگیزد. پس چگونه بفهمیم کدام رنگ ها با هم خوب به نظر می رسند؟ پاسخ تئوری رنگ در طراحی گرافیک است! تئوری رنگ استفاده از رنگ را در طراحی گرافیک توصیف می کند. در غیر این صورت به عنوان پالت رنگ طراحی گرافیک شناخته می شود. با این حال، این فقط برای هنرمندان نیست زیرا مردم از تئوری رنگ در زندگی روزمره خود نیز استفاده می کنند! چه انتخاب یک لباس یا چیدن یک دعوتنامه برای جشن تولد اعضای خانواده، تئوری رنگ به شما کمک می کند یک طرح گرافیکی رنگارنگ انتخاب کنید!

درک نظریه رنگ ها : 

بزرگترین قدرت پشت رنگ، توانایی آنها در برانگیختن احساسات و ایجاد احساس در افراد است، اما معنای رنگ در طراحی گرافیکی در ابتدا می تواند گیج کننده به نظر برسد زیرا رنگ ها اغلب تفسیرهای متفاوتی دارند. بیایید نگاهی بیندازیم نه تنها به احساساتی که آنها برمی انگیزند، بلکه نمادهای آنها را نیز بررسی می کنیم!

تئوری رنگ قرمز :

قرمز در خانواده رنگ های “گرم” قرار دارد و تمایل به برانگیختن احساسات اشتیاق، هم عشق و هم نفرت دارد! با این واقعیت ثابت شده است که می توانید رنگ قرمز استفاده شده در هر دو تصویر کوپید، فرشته عشق و شیطان را مشاهده کنید. همانطور که با قدرت و تصاویر آتش، خشونت، و جنگ مرتبط است، ما تمایل داریم از رنگ قرمز به عنوان هشدار خطر یا حتی برای سرزنش دیگران استفاده کنیم، مانند علامت گذاری نادرست چیزها با استفاده از علامت بزرگ قرمز “X”. با این حال، قرمز همچنین می تواند به عنوان نمادی از وضعیت دیده شود، مانند زمانی که در رویدادهای فرش قرمز استفاده می شود یا می تواند باعث شود کسی به یاقوت قرمز فکر کند. قرمز بهتر است به عنوان یک رنگ برجسته استفاده شود، زیرا اگر به مقدار زیاد استفاده شود می تواند بسیار زیاد و حتی برای چشم مضر باشد!

تئوری رنگ زرد :

زرد، همچنین یک رنگ گرم به عنوان یکی از درخشان ترین و پر انرژی ترین رنگ های گرم در نظر گرفته می شود. معمولاً با شادی و آفتاب مرتبط است. با این حال، می توان از آن برای انتقال یک هشدار یا احتیاط نیز استفاده کرد، زیرا معمولاً در آه های ساختمانی استفاده می شود. زمانی که می خواهید انرژی شادی داشته باشید یا توجه فوری را به یک منطقه جلب کنید، از رنگ زرد استفاده کنید. استفاده از Yello هنگام ایجاد طرح های صنعتی یا مدرن تر نیز عالی است! اگر متوجه شدید که رنگ زرد خیلی تیره و روشن است، سعی کنید از رنگ زرد کم‌تر استفاده کنید.

تئوری رنگ آبی :

هنگام استفاده از رنگ آبی به یاد داشته باشید که سایه دقیق آبی که انتخاب می کنید بیشترین اهمیت را با نحوه درک طرح شما دارد. آبی‌های روشن اغلب آرام‌بخش هستند، آبی‌های روشن می‌توانند طراوت یا حتی انرژی‌بخش باشند، در حالی که آبی‌های تیره، مانند سرمه‌ای، برای طرح‌های شرکتی که قابلیت اطمینان یک ویژگی بارز است، عالی هستند.

تئوری رنگ نارنجی :

نارنجی روشن و پر جنب و جوش است و به همین دلیل حالتی پرانرژی شبیه به زرد ایجاد می کند، اما در مقایسه با آن بسیار ضعیف تر است. معمولاً در برچسب‌های مواد غذایی یا سایر محصولات مرتبط با آشپزی (از جمله برنامه‌های دستور پخت تلفن همراه) استفاده می‌شود، زیرا گفته می‌شود پرتقال باعث ایجاد گرسنگی در افراد می‌شود! در حالی که پرتقال در خالص ترین شکل آن پر جنب و جوش و روشن است، فرم های خاموش تر احساس گرما را ایجاد می کند و مردم را به یاد برگ های پاییزی می اندازد. که می تواند برای طرح هایی ایده آل باشد که می خواهند احساس “دنج” و گرم بودن را ایجاد کنند. نارنجی می تواند گزینه گرم بهتری برای استفاده از رنگ قرمز باشد، زیرا تمام انرژی و جنب و جوش رنگ قرمز را دارد اما نمادهای بالقوه تهاجمی ندارد.

تئوری رنگ سبز :

به طور شگفت انگیزی سبز، رنگی با تن سرد به عنوان رنگ خاکی در نظر گرفته می شود و تصاویری از طبیعت را به معنای تجدید و فراوانی فرا می خواند. از طرف دیگر، رنگ سبز می تواند نشان دهنده حسادت و حسادت باشد، همانطور که در عبارت “سبز با حسادت” دیده می شود. رنگ سبز با همان مضمون “فراوانی” می تواند نماد ثروت به خصوص در کشورهایی باشد که واحد پول آنها سبز است. سبز اثر آرامبخشی مشابه آبی دارد، اما با برخی از رنگ های زرد انرژی بخش. هرچه رنگ سبز روشن تر باشد، انرژی بیشتری خواهد داشت. سبزی‌های خاموش و زیتونی در طرح‌های طبیعت و دنیای طبیعی بهترین کارایی را دارند در حالی که سبزهای تیره پایدارترین و نماینده ثروت هستند.

تئوری رنگ بنفش :

قبل از ایجاد رنگ‌های مدرن، رنگ‌های بنفش به سختی یافت می‌شد و ساخت آن بسیار گران بود، بنابراین فقط خانواده‌های سلطنتی و ثروتمندان می‌توانستند آن‌ها را بخرند. با توجه به این تاریخچه، بنفش تیره با ثروت و سلطنت همراه است. با این حال، بنفش‌های روشن‌تر، مانند اسطوخودوس، معمولاً با نرمی و عشق عاشقانه‌تر همراه هستند، در مقابل رنگ قرمز که عشق پرشورتری را شعله‌ور می‌کند. هنگام استفاده از بنفش در طراحی، بنفش تیره حس ثروت و تجمل را به ارمغان می آورد در حالی که بنفش های ملایم تر با بهار و عاشقانه همراه هستند.

نکاتی که تاثیر روان شناسی رنگ در کاتالوگ ها را افزایش می دهد : 

۱_ انتخاب فونت مناسب در طراحی باعث راحتی خواندن مته های صفحات کاتالوگ می شود .

۲_ انتخاب رنگ متمم مناسب برای  پس زمینه، تصاویر، طرح ها و متن ها .

۳_ هماهنگی رنگ بین لوگو ها و آرم شرکت ها با رنگ بندی متون و مطالب به کار گرفته شده در طراحی کاتالوگ.

۴_ طراحی متناسب با نوع مخاطبان کاتالوگ

توجه داشته باشید که هرگز  بهترین رنگ وجود ندارد ، بهترین رنگ متناسب با مشخصات مخاطب ما ( سن ، جنس ، قشر یا  کسب و کارو … ) می باشد .

تاثیر رنگ در بازاریابی و تبلیغات : 

رنگ ها به یک زبان صحبت می کنند کلماتی که نمی توانند تکرار شوند. یعنی در سطح احساسی با ما ارتباط برقرار می کنند و بنابراین در متقاعدسازی موثرتر هستند. رنگ یک محصول، به عنوان مثال می تواند ما را متقاعد کند که طعم تازه تری نسبت به همان محصول با رنگ متفاوت دارد. اهمیت رنگ در بازاریابی و تبلیغات ، حتی می تواند اثربخشی محصول را بیشتر کند. تولیدکنندگان دارو برای ساختن قرص‌های خواب‌آور به رنگ آبی و محرک‌ها به رنگ‌هایی زرد و قرمز متکی هستند، زیرا مصرف‌کنندگان این رنگ‌ها را با اثرات مربوطه مرتبط می‌دانند. اگرچه این ممکن است جادویی به نظر برسد، اما داده هایی برای پشتیبانی از آن وجود دارد و تاثیر رنگ ها در بروشور تبلیغاتی و بازاریابی را اثبات می کنند.

شیوه ارتباط رنگ ها با مشتریان : 

این مهم است که بدانید تاثیر رنگ ها در بروشور تبلیغاتی دارای اهمیت است، اما چالش واقعی در استفاده از این بخش از روانشناسی ، برای صحبت در خصوص نحوه ارتباط رنگ ها با خریداران است. احتمالاً از قبل اصول روانشناسی رنگ را می‌دانید، اما این تنها آغاز راه‌های پیچیده‌ای است که رنگ می‌تواند بر طرز فکر و احساس خریدار در مورد یک محصول تأثیر بگذارد. در واقع باید گفت که هدف روانشناسی رنگ، تنها برانگیختن احساساتی به خصوص نیست. در این جا از رنگ ها استفاده می شود تا مطابق با نیازهای مصرف کنندگان، مارک و محصولی به نمایش درآید. بنابراین در طراحی بروشورهای تبلیغاتی ، رنگ‌هایی را در باید نظر گرفت که برای محصولات یا انواع خدمات مناسب باشد و با مخاطبان هدف، تطابق لازم را داشته باشد. گروه طراحی و چاپ نگاران، با استفاده از تجربه و تخصص خود، قادر است تا چاپ بروشور را در بهترین کیفیت و با قیمتی مقرون به صرفه در اختیار شما قرار دهد.

اهمیت انتخاب رنگ در طراحی کاتالوگ : 

زمانی که از طراحی کاتالوگ دیجیتال یا هر نوع طراحی صحبت می­کنیم اولین چیزی در ذهن خیلی از ما نقش می­بندد یک پالت رنگی است. آیا از اهمیت انتخاب رنگ در طراحی کاتالوگ مطلع هستید یا فکر می­کنید از هر رنگی میتوان در کاتالوگ استفاده کرد؟ انتخاب رنگ مناسب و درست  یکی از عوامل حیاتی در جذابیت کاتالوگ، بروشور، کارت ویزیت و … است که می تواند مشتریان بالقوه را به سمت شما سوق دهد همچنین انتخاب رنگ اشتباه در ترکیب شما می­تواند به همان اندازه تاثیر منفی روی کسب و کار شما بگذارد.

از جمله راه های برند سازی و نمایش کسب و کار شما ایجاد تعامل بصری است و هنوز هم رنگ های مختلف دارای معنا و هویتی هستند که اغلب تحت تاثیر عوامل فرهنگی هستند  بنابراین شما برای انتخاب رنگ مناسب بهتر است کمی روانشناسی رنگ ها را مطالعه کنید سپس ترجیحات شخصی را در نظر بگیرید.

انتخاب رنگ در طراحی کاتالوگ و تاثیرات آن در برندسازی :

امروزه تمامی کسب و کار های کوچک و بزرگ درگیر تبلیغات در تمامی بستر ها اعم از شبکه های مجازی، وب­سایت ها، رسانه های، تبلغات بومی و … هستند که طبق استراتژی تبلیغاتی آن ها برنامه ریزی و اجرا می­شوند. در هر گونه تبلیغاتی که جلوه ی بصری دارد؛ اولین موردی که جلب توجه می­کند طیف رنگی استفاده شده در آن است. معمولا شرکت ها از یک رنگ تجاری برای برند سازی استفاده می­کنند و برای تبلیغات نیز آن رنگ را به عنوان رنگ اصلی در نظر می­گیرند و رنگ های دیگر را به عنوان رنگ مکمل استفاده می­کنند.

با این توضیحات اگر تا کنون به فکر رنگ سازمانی برای حرفه خود نبودید و فقط با سلیقه شخصیتان رنگها را در تبلیغاتی که جلوه بصری دارند انتخاب می­کرد بهتر است به فکر یک رنگ اصلی برای برند سازی باشید. هنگام انتخاب رنگ در طراحی کاتالوگ نیاز است که با توجه به استراتژی، هدفتان از تبلیغات و همچنین شناخت مشتریان یا مخاطبانتات آن را انتخاب کنید بهتر است برای این کار کمی وقت صرف کنید و خیلی سریع تصمیم نگیرید؛ البته که در هنگام انتخاب رنگ برای کاتالوگ باید به مضمون آن نیز توجه کنید، تا نتیجه مطلوب را بدست بیاورید.

تاثیر رنگ ها بر کسب و کار شما : 

برخلاف باور غلط برخی از مردم رنگ­ شناسی یکی از مواردی است که از اصولی خاص پیروی می­کند زیرا تاثیرات به سزایی بر کسب و کار و حرفه شما دارد. این روزها  طراحان زیادی هستند که به طراحی کاتالوگ پرداخته اند و قطعا نمونه کارهایی از آنها مشاهده نموده اید اما تفاوت کیفیت کاری آنها با طراحان حرفه ای و با تجربه در چیست؟

به طور یقین می توان گفت که یکی از توانایی های هر طراح رنگ شناسی آن است؛ رنگ شناسی به قدری پیچیده و مشکل است که مطمئن باشید به این راحتی ها نمی توانید این اصل را فرا گیرید. علاوه بر این می توان گفت که اغلب طراحان نیز به اصل روان شناسی رنگ ها در کاتالوگ خود اهمیت نمی دهند. اگر به کاتالوگ های ادارات  یا سازمان های دولتی توجه کرده باشید؛ اغلب از زمینه سفید و رنگ بندی بی روح و چیدمانی ساده استفاده می­کنند کخ خب تمامی افراد جذب آنها نخواهند شد! اما به طور حتم این نوع کاتالوگ مخاطبان خاص خود را دارد.

به  نمونه هایی  از انتخاب رنگ در طراحی کاتالوگ های فروش و پخش لوازم آرایشی نگاه کنید اغلب از رنگ های طلایی در کنار مشکلی و یا رنگ های زنانه و شاد استفاده می کنند چرا که مخاطبان این نوع کاتالوگ ها اغلب خانم ها هستند. به کاتالوگ های که برای کودکان طراحی می­شود توجه کنید، معمولا از رنگ های تند، روشن و شاد که یادآورنده

خلاقیت و نشاط است استفاده می کنند. این نوع رنگ ها کودکان را کنجکاو و جذب می­کنند. به هر حال توجه به کارکرد کد رنگ در چاپ کاتالوگ  و حرفه ی شما از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

کارشناسان الو کاتالوگ مرجع کاتالوگ های الکترونیکی و دیجیتال ، آماده ارائه خدمات در زمینه طراحی و اجرای انواع کاتالوگ ها با توجه نوع کسب وکارتان می باشند. همین الان میتوانید جهت مشاوره و ثبت سفارش با ما در تماس باشید.

نویسنده : تیم تولید محتوای الو کاتالوگ 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *