مهمترین نکات روانشناسی رنگ ها در برندسازی

مهمترین نکات روانشناسی رنگ ها در برندسازی


رنگ شناسی

رنگ ها تاثیر به سزایی در برند سازی دارند. رنگ ها احساسات را بر می انگیزند، لحن را تعیین می کنند و نقشی اساسی در ایجاد هویت برند دارند.رنگ ها نقش مهمی در شکل دادن به درک برند و تاثیرگذاری بر رفتار مصرف کننده دارند. درک روانشناسی رنگ ها و انتخاب پالت مناسب برای برند شما می تواند به ایجاد هویت قوی، برانگیختن احساسات دلخواه و ایجاد تعامل کمک شایانی کنند.

روانشناسی رنگ ها در برندینگ حوزه ای مهم و تأثیرگذار در شکل گیری هویت و ارتباط با مخاطبان هدف است. هر رنگ دارای معنای خاص خود بوده و می‌تواند احساسات متفاوتی را برانگیزد. انتخاب رنگ مناسب برای برند می‌تواند به افزایش شناخت برند، ایجاد احساس اعتماد و تمایل به خرید در مشتریان را افزایش دهد.رنگ ها می توانند شناخت برند را تا 80 درصد افزایش دهد. وقتی به برندهای معروفی مانند پپسی ،کوکاکولا، مک دونالد فکر می کنیم، رنگ های خاصی فوراً به ذهنمان خطور می کند. تشخیص فوری این رنگ ها هویت برند آنها را تقویت می کند و آنها را به راحتی در بازار متمایز می کند.

روانشناسی رنگ ها در برندینگ

از آنجا که رنگ به عنوان یکی از عناصر اصلی توالی شناختی برند موجب تحریک بصری انسان است. پس می‌توان گفت که روانشناسی رنگ ابزاری در خدمت افزایش و تقویت شناخت و به یادآوری برند است. در ادامه چند موارد مهم را برای شما تعریف کرده ایم . همراه ما باشید.

1.روایت از طریق سایه ها

ماهیت داستان برند، اغلب فراتر از کلمات و تصاویر است. در همان رنگ هایی که برای نشان دادن آن انتخاب شده اند نفوذ می کند. با انتخاب پالتی که با پیام اصلی برند هم سو باشد، کسب‌وکارها می‌توانند روایت خود را تقویت کرده و با مخاطبان در سطحی عمیق‌تر ارتباط برقرار کنند.

2.ثبات رنگ در میان پلتفرم ها

در عصر بازاریابی چند کاناله، حفظ ثبات رنگ در پلتفرم‌ها ضروری است. چه مصرف کننده با برند در رسانه های اجتماعی، در فروشگاه آجر و ملات یا از طریق برنامه تلفن همراه تعامل داشته باشد، باید با پالت رنگ روبرو شود. این موضوع،  ثبات هویت برند را تقویت می کند و یادآوری را افزایش می دهد.

3.تنظیمات رنگ فصلی

بسیاری از برندها طرح‌های رنگی خود را بر اساس فصل‌ها تنظیم می‌کنند تا از طرز فکر در حال تکامل مخاطب بهره ببرند:

بهار: سایه‌های پاستلی مانند صورتی ملایم، اسطوخودوس و سبز نعنایی احساس تجدید و طراوت را القا می‌کنند.

تابستان: رنگ های روشن مانند فیروزه ای، مرجانی و زرد آفتابگردان با انرژی و سرزندگی طنین انداز می شوند.

پاییز: رنگ‌های خاکی مانند زنگ، زیتونی و خردلی آرامش و انتقال را به تصویر می‌کشد.

زمستان: آبی عمیق، قرمزهای پررنگ و متالیک اغلب منعکس کننده حال و هوای جشن و درونگرای فصل هستند.

چالش در انتخاب رنگ

با وجود قدرت رنگ ها، انتخاب پالت مناسب بدون چالش نیست:

  • اشباع بیش از حد: استفاده از رنگ های زیاد، می تواند مخاطب را گیج کند و پیام برند را کمرنگ کند.
  • تنوع فرهنگی: با جهانی شدن برندها، درک تفاسیر فرهنگی مختلف رنگ ها بسیار مهم است.
  • پایبندی به روند: در حالی که همگامی با روندها مفید است، برندها باید اطمینان حاصل کنند که خیلی از هویت اصلی خود دور نمی شوند.

روانشناسی رنگ ها در برندینگ

هنگامی‌که بحث از روانشناسی رنگ در برند پیش می‌آید، زمینه استفاده از رنگ و فرهنگ جامعه نقش مهمی ایفاء می کند.از طرف دیگر ، یک رنگ می‌تواند القاء کننده دو احساس کاملا متفاوت باشد، یک رنگ می‌تواند با توجه به نوع زمینه استفاده معنای متفاوتی داشته باشد مثلا رنگ سبز می‌تواند تفاوت معنای بیماری و سلامتی باشد.با در نظر داشتن این موضوع و درک درستی از شخصیت نام برند خود، انتخاب رنگ مناسب برای نام تجاری ،می‌تواند یک تصمیم منطقی و آگاهانه باشد،در ادامه مطلب به بررسی رنگ های اصلی پرداخته ایم.

رنگ آبی

آبی که اغلب با آرامش و قابلیت اطمینان همراه است، انتخاب مورد علاقه برندهای شرکتی است. شرکت های فناوری مانند فیس بوک، توییتر و لینکدین از رنگ آبی استفاده می کنند زیرا نشان دهنده اعتماد، ارتباطات و کارایی است.برندهایی که به دنبال تاکید بر قابلیت اطمینان و ایجاد اعتماد در بخش خود هستند، اغلب بر سایه های آبی تکیه می کنند.

رنگ قرمز

قرمز رنگ شور، هیجان و اضطرار است. برندهایی مانند کوکاکولا، یوتیوب از رنگ قرمز برای جلب توجه و برانگیختن احساسات قوی استفاده می کنند. همچنین در فروش ترخیص کالا و کمپین های تبلیغاتی استفاده می شود، زیرا باعث اقدام و عجله در مصرف کنندگان می شود.

رنگ سبز

سبز نماد رشد، سلامتی و آرامش است. شرکت های مرتبط با سلامت، تندرستی و محیط زیست، مانند Whole Foods و Starbucks، از رنگ سبز برای نشان دادن تعهد خود به سلامت و پایداری استفاده می کنند. سبز همچنین پتانسیل رشد و ثبات برند را منعکس می کند.

رنگ زرد

رنگ زرد روشن و شاد نشان دهنده خوش بینی، شفافیت و گرما است. برندهایی مانند نیکون و اسنپ چت از رنگ زرد برای برجسته شدن و ایجاد احساس شادی و خلاقیت استفاده می کند. برای شرکت هایی که به دنبال ارائه تصویری دوستانه و قابل دسترس هستند، ایده آل است.

رنگ مشکی

رنگ مشکی که با تجمل و پیچیدگی طنین انداز می شود، انتخاب برندهایی مانند لویی ویتون، شانل و اپل است. رنگ مشکی از ظرافت، قدرت و انحصار صحبت می کند و آن را به انتخابی برتر برای برندهای سطح بالا تبدیل می کند.

رنگ سفید

رنگ سفید به معنای پاکی، پاکی و سادگی است. برندهایی مانند اپل و آدیداس از رنگ سفید برای ایجاد ظاهری مینیمال و تمیز استفاده می کند. این به ویژه برای برندهایی که علاقه مند به ارائه شفافیت هستند مؤثر است.

رنگ بنفش

بنفش که منعکس کننده سلطنت، اشراف و رمز و راز است، انتخابی کمتر رایج اما تاثیرگذار است. برندهایی مانند Cadbury و Hallmark از رنگ بنفش برای تأکید بر میراث غنی و کیفیت برتر خود استفاده می کنند.

 

برای روانشناسی رنگ در برندسازی و انتخاب رنگ مناسب ، با کارشناسان ما در الو کاتالوگ تماس بگیرید. تا در استراتژی رنگ ها و برندسازی مؤثر شما را یاری کنیم.

 

نویسنده : تیم تولید محتوای الو کاتالوگ 

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *